WE SUPPORT THE FUTURE OF FOOTBALL

CLUB IN BEELD

MBC"13 Maasbracht



VTON CLUB IN BEELD

De eerste club in beeld is MBC '13 in Maasbracht. We spreken met Peter-Frank op den Buijs. Hij nam de club aan de hand en boekte, samen met zijn team, fantastische resultaten. Ging dat gepaard met “hobbels”? Jazeker, maar die nam hij voor lief. Een relatief korte periode waarin minder leuke gesprekken gingen plaatsvinden lag in het verschiet. Niet leuk, wel nodig. In het dagelijks leven werkt Peter-Frank in het begeleiden van grote veranderprocessen binnen het bedrijfsleven. De juiste man op de juiste plek dus.

𝗛𝗼𝗲𝗹𝗮𝗻𝗴 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻 𝗷𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲 𝗺𝗲𝘁 𝗩𝗧𝗢𝗡?

In februari 2021 werken wij twee jaar met VTON nadat we hadden gehoord van een VTON-presentatie bij een club in de buurt. We zijn ons toen gaan verdiepen in diverse aanbieders nadat we er zelf al achter waren gekomen dat sommige initiatieven of methoden niet werkten.

𝗪𝗮𝘁 𝗺𝗮𝗮𝗸𝘁 𝗱𝗮𝘁 𝗷𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲 𝘀𝗽𝗲𝗰𝗶𝗳𝗶𝗲𝗸 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗩𝗧𝗢𝗡 𝗵𝗲𝗯𝗯𝗲𝗻 𝗴𝗲𝗸𝗼𝘇𝗲𝗻?

Op ons sportpark kijken wij vanuit de kantine naar beneden op de velden en we zagen een te grote diversiteit aan trainingen. De kwaliteit van de trainingen liep te ver uiteen. Daarnaast hadden we zelf al snel in de gaten dat bijvoorbeeld een kaartenbak met oefenstof niet werkt. Trainers gebruikten het gewoon niet.

Andere aanbieders waren in onze ogen niet compleet genoeg in de opleiding van jeugdvoetballers. VTON voldeed echter precies in onze behoefte. De keuze was dus snel gemaakt.

𝗛𝗼𝗲 𝗵𝗲𝗯𝗯𝗲𝗻 𝗷𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲 𝗵𝗲𝘁 𝗴𝗲ï𝗻𝘁𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝗲𝗲𝗿𝗱?

Toen we de keuze eenmaal hadden gemaakt hebben we al onze trainers en leden gezegd wat we gingen doen en dat we het meteen verplicht gingen stellen.

𝗢𝗻𝗱𝗮𝗻𝗸𝘀 𝗲𝗲𝗻 𝗴𝗿𝗼𝘁𝗲 𝗲𝗻 𝗱𝗶𝗿𝗲𝗰𝘁𝗲 𝗶𝗺𝗽𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝘁𝗶𝗲 𝗯𝗹𝗲𝗲𝗳 𝗱𝗲 "𝗰𝗼𝗹𝗹𝗮𝘁𝗲𝗿𝗮𝗹 𝗱𝗮𝗺𝗮𝗴𝗲" 𝘇𝗼𝗮𝗹𝘀 𝗷𝗲 𝗱𝗮𝘁 𝗻𝗼𝗲𝗺𝘁 𝗯𝗲𝗽𝗲𝗿𝗸𝘁?

Ja. Sterker nog. Door deze verandering kregen we een “zuigkracht” in de regio. Het sprak zich rond en zowel spelers als trainers kwamen onze kant op. Mensen willen graag deel uitmaken van organisaties die transparant en duidelijk zijn.

𝗛𝗼𝗲 𝗶𝘀 𝗱𝗮𝘁 𝗼𝗻𝘁𝘃𝗮𝗻𝗴𝗲𝗻?

Commentaar natuurlijk, zij het van een relatieve kleine groep. Ik heb deze mensen te woord gestaan en uitleg gegeven. Een uitleg die gelijkheid predikt. Iedere voetballer bij ons heeft recht op dezelfde kwalitatieve training, begeleiding en aandacht. Dat waren soms geen leuke gesprekken, maar bij veranderingen hoort ook “collateral damage”. Dat wist ik uit mijn dagelijkse werkzaamheden waar ik grote veranderingen begeleid binnen grote bedrijven en organisaties.

𝗪𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗽 𝗷𝗲 𝗱𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗴𝗲𝗻𝗮𝗮𝗻?

We hebben uiteindelijk afscheid genomen van één trainer en een aantal spelers, maar er was nu wel transparantie en duidelijkheid voor iedereen wat betreft de koers van de club om de toekomst te garanderen.

Afscheid nemen hoort bij verandering, maar dat weegt niet op tegen de positieve gevolgen, wat ook zou blijken. Ik wist ook dat ik even een “dikke huid” moest hebben en dat de eerste periode een “dalletje” zou zijn, maar zoals gezegd, terugkijkend was dit het allemaal dubbel en dwars waard.

Een mooi verhaal hierin: Er was een trainer afwezig en ik besloot in te vallen. Met de telefoon en de VTON app bij de hand heb ik de hele training mogen verzorgen. Dit tot enthousiasme van de spelers en ouders, want de reguliere trainer werkte tot dusver nog niet met VTON. Met name de leerervaring van de training sprak hen erg aan. Ook de eigen trainer raakte hierdoor overtuigd en traint nu met de VTON methode.

𝗪𝗲𝗹𝗸𝗲 𝗩𝗧𝗢𝗡 𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗲𝗻 𝘇𝗲𝘁𝘁𝗲𝗻 𝗷𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲 𝗶𝗻?

VTON Trainer, VTON Play en VTON Coach. Wij geloven in het totaal concept en verwachten dat ook van onze trainers. Momenteel zijn we bezig om de vernieuwde Play-app nog meer en beter in te zetten waardoor we ook gegevens krijgen en spelers kunnen volgen.

𝗪𝗮𝘁 𝗵𝗲𝗲𝗳𝘁 𝗵𝗲𝘁 𝘂𝗶𝘁𝗲𝗶𝗻𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸 𝗷𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲 𝘃𝗲𝗿𝗲𝗻𝗶𝗴𝗶𝗻𝗴 𝗴𝗲𝗯𝗿𝗮𝗰𝗵𝘁?

Allereerst gelijkheid. Iedere speler dezelfde kwaliteit. Door transparant en duidelijk te zijn hebben we eerst een korte mindere periode mee moeten maken, maar zoals gezegd, dat wist ik. We zijn inmiddels zo’n 1,5 jaar verder en we kunnen trots melden dat we van 160 naar 290 jeugdleden zijn gegroeid en de groei blijft zich nog steeds voortzetten. We zijn “hot” in de regio en iedereen wil zich nuttig maken. 3 clubs in de regio waarmee we regelmatig contact hebben zijn ook overgestapt op VTON.

We hebben 2 trainers op alle jeugdteams en niet één jeugdtrainer krijgt hiervoor een vergoeding, ook niet in de bovenbouw. Geld is geen trigger bij ons om deel uit te maken van onze vereniging. Onderdeel zijn van een organisatie die ergens voor staat is de beloning en natuurlijk krijgen onze trainers een kop koffie.

Vaders met voetbalachtergrond melden zich spontaan aan als trainer. Nadat ik ze de VTON-app laat zien worden ze alleen maar enthousiaster.

Op andere vlakken binnen de club hebben we hetzelfde gedaan, grote veranderingen. Mensen zien dan ook dat je het meent en dat er iets gebeurd. Dan geeft binding en met name binding bij mensen die dezelfde gedachtegang hebben. Hierdoor hebben we meer dan voldoende kader verkregen waardoor we ook nog allerlei extra activiteiten kunnen bedenken en uitvoeren en er staan nog een paar ideeën open, maar dat zal binnen een club die meegaat met de tijd altijd zo zijn.

𝗛𝗲𝗯 𝗷𝗲 𝗻𝗼𝗴 𝘁𝗶𝗽𝘀 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗰𝗹𝘂𝗯𝘀 𝗲𝗻 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗱𝗶𝗲 𝗱𝗶𝘁 𝗹𝗲𝘇𝗲𝗻?

Ja, benader een club bedrijfsmatig, haal de emotie eruit en durf afscheid te nemen van mensen die de “route van de club” niet willen volgen….en dat geld ook voor beleidsmatig kader. Zij zitten je alleen maar in de weg en proberen altijd medestanders te krijgen. Dat kost je als club teveel negatieve energie.

Wees altijd transparant en duidelijk. Kies voor de positieve spiraal waar iedereen alleen maar positief is over de route van de club en de middelen/werkwijzen die daarbij horen. Durf grote veranderingen in te voeren en laat “voetbalgoeroes” binnen je club, zoals bij ons bijvoorbeeld een eerste elftal trainer die tevens de O15 traint, VTON omarmen en vertegenwoordigen. Dat doen wij ook en hij ziet nu ook de enorme impact hiervan, waardoor andere trainers vanzelf volgen en er weer nieuwe ambassadeurs ontstaan. De weg omhoog….

𝗦𝗹𝗼𝘁𝘄𝗼𝗼𝗿𝗱:

MBC’13 in Maasbracht lijkt misschien een radicale aanpak te hebben ingezet, maar een expert en ervaringsdeskundige aan het roer zoals Peter-Frank bewijst wat de gevolgen hiervan zijn, een gezonde groeiende vereniging die ieder lid evenveel kwaliteit en aandacht geeft. Deze positieve spiraal naar boven viel zelfs op bij de KNVB en onder andere ING beloonde dit zelfs in de vorm van een sponsorovereenkomst. Zijn advies: “Durf groot te veranderen”.