VTON

VOETBALOEFENING van de week

Via een uniek digitaal platform ondersteunt VTON trainers. De combinatie van innovatieve gebruiksvriendelijke applicaties en cursussen op maat voor trainers realiseren we dat kinderen langer met plezier blijven voetballen.

VTON inspireert en innoveert waardoor iedere trainer een trainer wordt.

Dagelijks gebruiken duizenden trainers de VTON voetbal app op het veld. Van goedwillende ouders tot gediplomeerde trainers. Jullie maken voetbal op de amateurvelden mogelijk en staan aan de basis van de ontwikkeling van de jeugd voor de toekomst. Met de VTON voetbal app hebben trainers op elk moment van de dag toegang tot honderden oefeningen, voetbaltrainingen en klant-en-klare trainingsschema's. Zo kunnen jullie inspiratie opdoen om jeugdvoetballers optimaal te laten genieten van wat zij het liefste doen: met plezier voetballen.

Deze oefenvorm is slechts een onderdeel van de complete leeftijd specifieke leerlijn van VTON. De methodiek bestaat uit 972 trainingen die worden vormgegeven door meer dan 1000 unieke oefenvormen.

TRAINER

VOETBAL OEFENing VAN DE WEEK (4)

Binnenkort voegen we een afwerkvorm met verschillende variaties toe.

Afwerkvorm (Magische vierkant) ( Binnenkort )

15

6 - 12

6

15

20 - 40

ORGANISATIE

  • Er wordt gewerkt in een vierkant. Afhankelijk van het aantal spelers kan er met verschillende vierkanten gewerkt worden. We gaan uit van 5 Γ  6 spelers per vierkant. Iedere speler heeft een bal en er wordt gestart bij een pion.

  • De speler dribbelt naar pion 2 en maakt een wegdraai-beweging.

  • Vervolgens dribbelt de speler naar pion 3 om daar een wegdraai-beweging te maken.

  • Tenslotte speelt de speler de bal naar pion 4.

  • Speler bij pion 4 neemt de bal aan en rond af op doel.

  • Per 4-tal organisatie neerzetten.

COACHOPMERKINGEN: β†’

  • Tijdens het dribbelen goed over de bal heen kijken.

  • Bij pion 2 wordt de ene voet gebruikt terwijl bij pion 3 automatisch de andere voet gebruikt moet worden ( tweebenigheid !!!)

FUN ELEMENTEN

  • Er kunnen twee (of meer) vierkanten naast elkaar gelegd worden.

  • De eerste spelers van ieder vierkant starten tegelijkertijd? wie scoort het snelst 5 doelpunten?

Variaties

  • Tussen pion 2 en pion 3 kunnen de spelers een passeerbeweging maken

Voorbeelden:

  • De Zijstap

  • De Schaar

  • De Sleep

  • De dubbelkluts

  • De Schijnkap

  • De passeeractie duidelijk de nadruk leggen op het veranderen van richting en de tempoverhoging -Progressief werken van technische nauwkeurigheid ( tragere uitvoering ) naar uitvoering op tempo (snel voetenwerk)

methodische stappen: β†’

  • Hoe kleiner het vierkant hoe groter de moeilijkheidsgraad

  • Afstanden afhankelijk van leeftijd, niveau en doelstelling.